Kandidaat voor GroenLinks!!!

Vanmiddag gepresenteerd als kandidaat Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Het congres moet nog beslissen, maar ik ben geweldig trots dat ik voorgedragen ben. Het is geweldig om deel uit te maken van een prachtige lijst met namen, enorm veel kwaliteit en diversiteit. Een lijst met ambitie, klaar voor de toekomst van Nederland.

Waarom ik kandidaat ben? Ik heb immers een mooie taak als hoogleraar, run met mijn partner een leuk hotelletje, heb genoeg boeiende bezigheden op het vlak van emancipatie, religie, geweld, populaire cultuur, enzovoorts. En toch wil ik ook graag kandidaat zijn voor GroenLinks. Ik geloof in idealen en ik zie dat die onder druk staan doordat tegenstellingen tussen groepen worden aangewakkerd en mensen tussen de wielen komen. Wat ik bieden kan, is het vasthouden aan idealen, dromen, passie en ze constructief vertalen in concrete maatregelen, bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs. Verbinden en vernieuwen. Daarom ben ik kandidaat.

Hier de tekst die ook op de GroenLinks site staat:

Dit ben ik

Hoogleraar theologie aan de VU, voorzitter van De Linker Wang (GroenLinks platform voor geloof en politiek), duurzaam hotelier. Bestuurder in wetenschap, zorg en welzijn, publicist, vader van vijf kinderen. Internationaal actief als wetenschapper, docent, organisator, leider. Sinds ik als kind in Suriname woonde betrokken bij de plurale samenleving en politiek, nu onder meer  in homo-emancipatie en dialoog. En liefhebber van het goede leven: cultuur, ontmoeten, samen eten.

Daarom wil ik in de Kamer

Onder de grote problemen van nu ligt de vraag: wat voor land willen we zijn? Wie angstdromen heeft, bouwt aan een onherbergzaam land. Ik droom van een land waar nieuwkomers en oudblijvers welkom zijn. Waar kwetsbare mensen recht gedaan wordt. Waar individuen zich ontplooien en verbondenheid opbloeit. Ik wil werken aan die samenleving die mensen niet buitensluit, van natuur geen wegwerpartikel maakt, en niet zwicht voor macht of geld. Die leren en zorgen niet als kostenpost ziet maar investeert in beschaving. Idealen en passie hooghouden en vertalen in concrete maatregelen.

Wat ik kan en wat ik wil

Heldere analyses en kritisch commentaar. Scherpe debatten zonder de ander te beschadigen. Constructief werken aan oplossingen. Compromisbereid zonder mijn principes overboord te zetten. Relativeringsvermogen en strijdbaarheid. Aansprekend en toegankelijk in de media. Initiatiefnemer en vernieuwer. Ik verbind mensen, principes en procedures om tot oplossingen te komen.

Ik ben goed thuis op het terrein van onderwijs, zorg en welzijn, en diversiteit. Met integratie, internationale samenwerking en defensie heb ik ook de nodige ervaring.

Reacties staat uit voor Kandidaat voor GroenLinks!!!

Opgeslagen onder Uncategorized

Reacties zijn gesloten.