Groot klein nieuws: kind lesbisch stel gedoopt

Vanmorgen lees ik in de krant dat in de Nederlands Gereformeerde Kerk in Emmeloord de dochter van een lesbisch stel is gedoopt. Daar word ik blij van.Ik ben zelf zeven jaar lid ben geweest van die gemeente en voel me er extra mee verbonden. Dat scheelt natuurlijk. En het maakt ook uit dat ik in de NGK predikant ben geweest en uiteindelijk vanwege mijn homoseksuele relatie mijn ambt kwijt raakte. Ik heb gezien hoe men binnen deze kerken met de vragen worstelt en volg met veel belangstelling hoe het gesprek over homoseksualiteit gevoerd wordt. Meer dan dat: ik heb net met twee studenten een boek afgemaakt dat daar precies over gaat: Adam en Evert. Spanningen tussen kerk en homoseksualiteit (Ten Have, juni 2010).

En dan is dit bericht groot klein nieuws. Klein omdat het gaat over twee mensen die de dankbaarheid voor de geboorte van hun kind gelovig willen vormgeven. Dat gebeurt overal en altijd al, en dit echtpaar staat met de stap hun kind te laten dopen simpelweg in een lange traditie. De kerkenraad heeft bij dit stel ook precies dezelfde weg gevolgd als bij andere (M-V)-stellen. Een kind van gelovige ouders, leden van de gemeente, kan gedoopt worden. Niks meer en niks minder. Dat hoeft niet in de krant, zeker niet omdat er allerlei kerken in Nederland zijn waar dit volstrekt gewoon is en waar men zelfs (!?) een homoseksuele of lesbische predikant heeft.

Klein nieuws is het ook, omdat hiermee geen uitspraak is gedaan over homoseksualiteit. Het gesprek daarover is nog niet afgerond. Niet in Emmeloord, niet in de NGK en niet op heel veel plaatsen in de samenleving. Toen dit stel vorige jaar trouwde, was het voor dezelfde kerk een brug te ver om het huwelijk in te zegenen. De doop staat los van een standpunt over homoseksualiteit. Dat is teleurstellend voor wie er veel meer in wil lezen (wij accepteren homoseksualiteit volledig).

Toch is het ook groot nieuws. De NGK Emmeloord zegt ermee dat een homoseksuele relatie van de ouders geen reden is een kind niet te dopen. Er zijn nog teveel kerken die hen dat niet nazeggen. Die menen dat een homoseksuele relatie op zichzelf al een teken is dat mensen onvoldoende leven in overeenstemming met het geloof. Die het zien als leven in de zonde. Of die moeite hebben met een kind dat met donorzaad verwekt is.De NGK Emmeloord ziet deze twee vrouwen gewoon als volwaardige leden van de gemeente die een relatie hebben en dus als stel aangesproken worden. Ze zijn niet in de eerste plaats lesbisch. Ze zijn lid van de kerk, ze zijn ouders van een kind.

Het is groot nieuws dat deze kerk het als klein nieuws ziet.

Reacties staat uit voor Groot klein nieuws: kind lesbisch stel gedoopt

Opgeslagen onder Uncategorized

Reacties zijn gesloten.