7 vragen

Bij de presentatie van het boek Onder de regenboog. De bijbel queer gelezen is er een symposium: 9 december, Janskerk Utrecht, 15:00-17:00. Naar aanleiding daarvan stelde Woord en Dienst mij zeven vragen:

1. Waar stond uw geboortehuis? Ik ben geboren in Haarlem, maar heb op heel veel plaatsen gewoond, waaronder Suriname. Ik leerde daardoor al jong dat de dingen ook heel anders kunnen zijn dan je gewend bent. Kijken door de ogen van een ander is voor mij belangrijk.

2. Verzamelt u iets? Niet heel actief, maar ik verzamel schelpen. Daar zitten zoveel aparte en bizarre vormen tussen, dat ik mij opeens kan voorstellen met hoeveel plezier God bij de schepping aan het spelen was.

3. Waar heeft u een hekel aan? Als mensen of groepen zichzelf opsluiten in hun eigen waarheid en geen ruimte laten voor een ander. Daarmee nemen ze die ander de stem af en beschouwen hem of haar niet meer als medemens. Daarom wil ik graag gemarginaliseerde stemmen laten horen. Totdat die stemmen ook weer zelfgenoegzaam worden.

4. Wanneer bad u voor het laatst? Bidden als een afgebakende activiteit doe ik niet zo veel. Maar als levenshouding van ontvankelijkheid en gerichtheid op het heilige speelt het een grote rol.

5. Hoe digitaal bent u? Zoveel mogelijk. Ik print nauwelijks iets en ben bijna voortdurend online. Twitter, Linkedin, Blog, Email, Internet: een grote wereld vol snelle en verrassende contacten. Ik ontmoet zo mensen die ik anders niet snel bij elkaar zou treffen. En ik weet soms veel sneller wat er speelt. Dat geeft een kick.

6. Hoe protestants bent u? Zoiets zit in je genen, in je botten. Het zijn niet de overtuigingen die je protestants maken, maar een diep geworteld en radicaal denken vanuit principes, de strijd aangaan, de wereld willen verbeteren, en het voorop stellen van de waarde en verantwoordelijkheid van het individu. Volgens mij was Don Quichotte eigenlijk ook protestants.

7. Wat hoopt u? Voor de korte termijn gaat het meestal om kleine dingen. Maar de hoop die mij echt drijft is dat het mogelijk moet zijn dat we de polarisatie en het populisme te boven komen en leren positief om te gaan met de geweldige veelkleurigheid in onze wereld. En ik hoop dat juist kerken en andere religieuze groepen over hun dogmatische en ethische schaduwen heen springen en leren primair vanuit compassie te leven. Juist daar kan ook het christelijk verhaal nieuw opbloeien.

Reacties staat uit voor 7 vragen

Opgeslagen onder Uncategorized

Reacties zijn gesloten.