Als het stof neerdaalt: GroenLinks en Kundus

Het was een spannende week in de Tweede Kamer. Als GroenLinkser en voorzitter van De Linker Wang heb ik het intens gevolgd. En spannend blijft het de komende tijd. In de eerste plaats natuurlijk wat betreft de uitkomst: gaat het lukken om een civiele missie op te tuigen en ook civiel te houden? Of loopt het toch nog spaak of uit de hand. In de tweede plaats is spannend hoe leden en stemmers reageren op de positie van GroenLinks.

Natuurlijk zijn er sterke emoties rond het onderwerp en de uitkomst van het debat. Ik vermoed ook dat de uitkomst voor sommigen onverteerbaar is. Maar nu het eerste stof is neergedaald, is voor mij in elk geval duidelijk:
– dat de fractie een inhoudelijke afweging heeft gemaakt en zich niet heeft laten leiden door politiek of electoraal gewin
– dat binnen de fractie en de partij een enorme hoeveelheid passie en deskundigheid aanwezig is, ook rond complexe thema’s als Afghanistan
– dat de discussie niet gaat over tegenstrijdige idealen (niet vechten maar opbouwen), maar over de afweging of dat in deze context mogelijk is
– dat binnen de fractie en veel breder binnen de partij voor- en tegenstanders elkaars positie respecteren
– dat Jolande Sap niet alleen een stevig optreden heeft laten zien, maar ook heel veel van het kabinet gedaan heeft gekregen (meer dan welke andere partij ook op dit dossier)

Dat is allemaal veel waard. En ook al denk ik dat ik zelf uiteindelijk niet had ingestemd met dit voorstel, en ook al kan het ons op korte termijn wellicht stemmen kosten, ik denk dat we hier een heel sterke basis hebben om verder te gaan.

Ja, het was een spannende week. Maar misschien is het goed om in de gaten te houden dat het nog lang niet zo spannend als in Tunesië, Egypte en Afghanistan.

1 reactie

Opgeslagen onder Politiek

Een Reactie op “Als het stof neerdaalt: GroenLinks en Kundus

  1. Pingback: Top Posts — WordPress.com